برای تماشای لوگوهای ارسال شده و اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید
گرافجو آشنايي مـقـالـه وب دیزاین

وب دیزاین

وب دیزاین


مترجم: صبا سعادت نیاکی

 


این واقعیت که در حوزه‌ی وب دیزاین، طراحان مقید به رعایت مجموعه‌ای از اصول و کنترل محدود بر روی محصولات و مواد مورد استفاده هستند، از جمله ویژگی‌های مختص این رشته می‌باشد. طراحان وب تنها مشروط به رعایت برخی چهارچوب‌ها، می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام‌یک از المان‌های مختلف دیزاین که شامل اندازه، موقعیت قرار‌گیری عناصر، اندازه‌ی فونت‌ها و رنگ‌‌ها می‌شود، بر روی صفحه نمایش برای کاربران قابل رویت گردد. چنین قواعدی نتیجه‌ی تکنولوژی‌ها و ابزار‌های متنوعی است که کاربران مورد استفاده قرار می‌دهند (کامپیوتر، صفحات نمایش، سیستم‌های عامل و نرم‌ افزار‌های جستجو) اگرچه ساختار‌های بنیادی www در HTML (Hypertext Markup Language) نوشته‌ می‌شوند، داده‌ها همواره به شیوه های متغیر  و بر اساس نشانه‌گذاری ساختار‌مند اطلاعات، تعریف می‌گردند.

 

 


 

شبکه‌ی جهانی وب[۱] که در سال ۱۹۸۹، توسط تیم برنر- لی[۲] و رابرت سلیو[۳]، برای مرکز تحقیقات هسته‌ای در اروپا طراحی شد، اساساً به منظور ایجاد امکان تغییرات سریع اسناد متن محور[۴] که وظیفه‌ی برقراری ارتباط میان نتایج علمی در محدوده‌ی شبکه‌‌های جهانی را داشتند، طراحی شده بود. HTTP (Hypertext Transfer Protocol، مخصوصاً برای این هدف خلق شد. با راه‌اندازی وب سایت‌ها، تقسیم‌بندی محتوا از یک‌سو و لی‌اوت و دیزاین از سویی دیگر، امکانات مضاعفی در جهت نمایش شخصی (رنگ‌ها، مرتبه‌بندی، فونت‌ها، اندازه‌ها و غیره.) بوجود آورد. این امکان طراحان را وادار به تفکر سیستماتیک کرد تا بدین‌ترتیب دست به خلق نوعی نمایش مستحکم و قابل درک از محتوا بزنند. به دنبال پیشرفت تکنولوژی و افزایش پیچیدگی فرآورده‌های اطلاعاتی، تاکید بر روی امکان استفاده‌ی راحت کاربران[۵] و در نتیجه دیزاین صفحات از منظر آنها، ترویج یافت. تنها محتوا و اطلاعاتی مورد رویت و استفاده قرار می‌گرفت که در خلال حجم گسترده‌ی داده‌ها، سریع‌الانتقال و به سادگی قابل درک و در دسترس باشد.

 


 

ساختار‌های قانونی مشخصاً در سال‌های اخیر بسط و گسترش یافتند؛ بیشتر آنها در جهت برداشتن موانع موجود بر سر راه دسترسی به اطلاعات از جانب کاربران مبتدی و در نتیجه امکان مشارکت آنها در دنیای اینترنت، بود. یکی از نقطه ضعف‌های این جریان در انحصاری کردن رشد امکانی بود که شاید به عنوان زبان منحصر اینترنت مورد استفاده قرار می گرفت. جاکوب نیلسن[۶]، فردی است که تحقیقاتی را در حوزه ی روانشناسی درک و شناخت  انجام داده است، مطالعات وی متمرکز بر  هر چه ساده‌‌تر شدن وب سایت‌ها و امکان انتقال مستقیم داده‌ها بود. وی در این زمینه به نکات حائز اهمیتی در جهت قابلیت استفاده راحت از وب‌سایت‌ها دست یافت.

 


 

در سال‌های اخیر، نرم‌افزار‌های مستقل HTML، نظیر فلش این امکان را به طراحان داده است که از گذشته کنترل بیشتری بر نحوه‌ی نمایش داشته باشند، نظیر انیمیشن، امکانات سمعی- بصری و تعاملی. با وجود تمام این امکانات و ابزار‌های کمکی، طراحان همواره باید به خاطر داشته باشند که راه‌حل‌های ساده، بهترین گزینه‌ها هستند، نظیر موفقیتی که با موتور مختصر و ساده ی جستجو در گوگل اتفاق افتاد.

 


 

نسل بعدی اینترنت، وب ۲ (وب اجتماعی)، با نیاز جدیدی به وب دیزاین مواجه شد،  به خصوص اینکه بیش از همه بر روی یکپارچگی و پیوستگی کاربران تاکید داشت. کاربران علاوه بر مراجعه به وب‌سایت‌ها، امکان بر‌قراری ارتباط با یکدیگر را بواسطه‌ی لینک‌هاو بخش نظرات هر وب‌سایت، پیدا کرده بودند. از آنجایی که کاربران با روند رو به رشدی قادر به تاثیر‌گذاری و حتی ساخت مستقیم محتوای سایت‌هایی که استفاده می‌کردند، شدند، تغییرات بنیادینی در پارادایم "کاربری" در سرویس‌های اطلاعاتی بوجود آمد. بهترین نمونه‌های موجود در حال حاضر، ویکی پدیا[۷] و مرور کتب درسایت آمازون[۸] است. نکته‌ی مهمتر، ارزیابی صفحات و سرویس‌های اطلاعاتی در ارتباط با اطلاعات دینامیک است که ساختاری را بوجود می‌آورد تا بواسطه‌ی کاربر، قابل تعیین باشد. بیشترین موارد جستجو و یا بالاترین رده‌های اطلاعاتی، از لحاظ درجه‌بندی و ترتیب در موقعیتی بالاتر قرار می‌گرفتند تا بدین‌ترتیب جستجو و یافتن اطلاعات مورد نظر هر چه راحت‌تر انجام شود. طراحان نه تنها به عنوان یک رابط و میانجی هستند، بلکه  به خودی خود، نقش وسیعی در ساختار‌بندی و استراتژی سرویس‌های اطلاعاتی، ایفا می کنند. طراحی سیستماتیک و هدفمند منجر به توسعه‌ی ارتباطات هوشمندانه، بواسطه‌ی قوانینی که طراحان برای ظاهر، رویه‌ی کار و مرتبط کردن  المان‌ها تعریف می‌کنند، می‌شود. در اینجا نیز طراحان باید  کاربر را پیش بینی کنند، زیرا نوع کاربری، فرم نمایش و ساختار سیستم را در جهت توسعه ی ضروریات، شفاف سازی و قابل درک بودن،  تعیین می کند. (طراحی اطلاعات[۹])

 


هم گرایی و تقارب در چنین رسانه ای (وب سایت) به عنوان یک دستگاه چاپ گر، تلویزیون، اینترنت و ارتباط بواسطه ی موبایل در یک سیستم شبکه ای، نیازمند یک زبان رسمی که برای کاربران مناسب و سازگار بوده و منجر به شکل گیری نوعی رابطه ی قابل درک باشد، است، همچنین یک طراحی رسمی و ادیتوریال از محتوا که شکل دهنده ی یک رسانه ی نسبی باشد، به نظر ضروری می رسد. (موقعیت و نوع کاربر نیز از جمله مولفه های تعیین کننده است.) همچنین در نظر گرفتن رسانه های مختلف در زمان توسعه ی سرویس های اطلاعاتی در اینترنت، بسیار مهم است. طراح نقش قاطعی را به عنوان یک متخصص میانجی بین انتظامات موجود در این روند، دارا است. قدرت طراح در بستر ارزیابی رفتار کاربر، توسعه ی اطلاعات دینامیک و مفهوم تقابل، طراحی لی اوت قابل درک و سهل الوصول، پیش بینی اشکال مختلف کاربری از طریق افراد و سناریو های شایع، شکل می گیرد.


[۱] The world wide web
[۲] Tim Berners- Lee
[۳] Robert Cailliau
[۴] Text based documents
[۵] User-friendly
[۶] Jacob Nielsen
[۷] Wikipedia
[۸] Amazon

 


 

 

منبع:انجمن صنفی

 
پنجره ای بسوی
گـزیـده مطـالـب