برای تماشای لوگوهای ارسال شده و اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید
گرافجو آشنايي مـقـالـه خلاقیت و پاسخهای مشابه II

خلاقیت و پاسخهای مشابه II

 

خلاقیت و پاسخهای مشابه II

خلاقیت و پاسخهای مشابه II

 

نمی توانم تعریف مشخصی را برای خلاقیت ارائه دهم..عبور از استانداردها ، دیدن نادیده ها ، شنا بر خلاف جهت رودخانه ، عبور از مسیرهای متفاوت و ... حرفه ما دیزاین است . پس مشخصا هنگامی که صحبت از خلاقیت می شود منظور خلاقیت در دیزاین است .

 پروسه دیزاین که به اشتباه طراحی معنی می شود ، روندی است که دیزاینر طی می کند تا به پاسخی مناسب برای صورت مسئله ای مشخص دست پیدا کند . در این پروسه 3 عامل اصلی وجود دارد . دیزاینر ، سفارش دهنده ( و یا پیام ) و مخاطب . هر گاه ارتباط این 3 عامل به درستی برقرار گردد ، اثری خلق خواهد شد که می توان عنوان اثر خلاق را به آن اختصاص داد . هنگامی که مسئله ای بوجود می آید و سئوالی مطرح می شود ( سفارش ) دیزاینر ها به دنبال راه حل می روند . پروسه دیزاین اتفاق می افتد و اثرهای زیادی خلق می شوند . اما پرسش ( سفارش ) همچنان وجود دارد و می بایست به راه حلهای متفاوتی فکر کرد . برای روشن تر شدن موضوع مثالی را مطرح می کنم .

فرض می کنیم  هر کدام از ما به یک مهمانی مشخص دعوت می شویم ( سفارش ) در آن مهمانی فردی وجود دارد که از هر لحاظ مطلوب و مورد پسند ما است . ( مخاطب ) می خواهیم به نحوی با آن فرد ارتباطی صمیمی برقرار کنیم (هدف) . شیوه های گوناگونی وجود دارد که  الزاما همه آنها موثر نخواهد بود . بنابراین به چیزی نیاز داریم که به واسطه آن بتوانیم موثر ترین شیوه را انتخاب کنیم . بهتر است حالات رفتاری آن فرد را بررسی کنیم ( شناخت مخاطب ) چه لباسی بر تن دارد ؟ آرایش موی او چگونه است ؟ از چه نوع عطری استفاده کرده ؟ آیا جدی است و یا روحیه طنز گونه دارد ؟ آیا صمیمی است و یا حالت تدافعی دارد؟ چه نوشیدنی را انتخاب کرده ؟و ... تمامی این اطلاعات به ما کمک می کند تا بدانیم با چه جمله ای و چه نوع برخوردی می توانیم ارتباطی را با آن فرد برقرار کنیم ( دیزاین )

ذهن ما بسیاری از این اطلاعات را به صورت نا خود آگاه دریافت و بررسی می کند . مخاطب شناخته شده و هدف نیز مشخص گردیده حال باید چه کنیم ؟ تفاوت اصلی  اینجا شکل می گیرد و نام این تفاوت خلاقیت است ! می توانیم جلو برویم و سلام کنیم و یا سر میز شام غذاهای مختلف را به او معرفی کنیم . شاید هم نوشیدنی خاصی را خودمان سر میز او برده و سر صحبت را باز کنیم . اما برخی از ما شاید راه حلهای جسورانه تری را در پیش بگیریم . شاید میکروفنی را پیدا کرده و از این طریق در خواست خود را مطرح کنیم و یا نامه ای را نوشته به همراه یک شاخه گل برایش ارسال کنیم حتی شاید فردیکی از ما نوشیدنی خود را عمدا بر روی لباس او بریزد و از این طریق او را وادار به صحبت کند و ... .  روشهای بسیار زیادی وجود دارد که همه آنها می تواند پاسخی به صورت مسئله باشند . مناسب ترین پاسخها آنهایی هستند که بیشترین تاثیر را بر ذهن مخاطب دارند. ( خلاقیت در دیزاین )


چند وقت پیش مطلبی را نوشتم با عنوان " خلاقیت و پاسخهای مشابه " که به این موضوع می پرداخت که چگونه دو طراح در محدوده جغرافیایی مختلف به پاسخی مشابه برای حل یک مسئله دست پیدا می کنند . چند روز پیش در حال جستجو و دیدن طراحی بسته بندیهای مختلف بودم که با بسته بندی بسیار جالب و تحسین براگیزی برخورد کردم ! بله حدستان درست است


 بسته بندی عسل  !! راه حل مشابه ، شیوه بیان متفاوت !


زنبورها ، خانه های خود را به شکل شش ضلعیهای منظم می سازند و عسل را درون این شش ضلعیها ذخیره می کنند . فرم شش ضلعی در ذهن ما ، بیش از هر چیز دیگری یاد آور خانه های این موجودات کوچک  است . بسته بندیهای کمی هستند که از این شش ضلعیهای منظم برای معرفی محصولی که در خود جای داده اند،  بهره نبرده باشند  . برخی از طراحان در ساختار و برخی دیگر در گرافیک سطح از این فرمها استفاده کرده اند . اما هنگامی که یک طراح جسارتی را به خرج می دهد و شیوه ای متفاوت را برای استفاده از یک فرم تکراری مطرح می کند ، چنین بسته بندی جسورانه ، کاربردی و تحسین برانگیزی بوجود می آید که به آستگی فریاد میزند :


من برای تو هستم ، مرا بخر !



 کار مفهومی برای بسته بندی عسل

طراح این بسته بندی Maks Arbuzov   از کشور روسیه  ، در باره این بسته بندی می گوید :  فرمهای طبیعی بهترین مسیر برای نمایش طبیعی بودن یک محصول هستند . در زمان سفارش ، فقط کافی است که فرم را تشخیص دهید تا بدانید بسته بندی محتوی چه چیزی است . دیزاین ساده این محصول می تواند به خوبی یک محصول پاک و روشن را نشان دهد .

توجه به نیازهای مصرف کننده | همانطور که می بینید وسیله مخصوص سرو عسل از جنس چوب ، برای راحتی استفاده مصرف کننده در درون شیشه جای گرفته است . اتصال این وسیله به درب به گونه ای است که بارها به راحتی قابل استفاده می باشد .

چیدمان فروشگاهی | تصور کنید وارد فروشگاهی می شوید و با قفسه ای رو به رو می شوید که از یک کندوع عسل کوچک درست شده باشد . چه احساسی دارید ؟

حمل و نقل | برای حمل و نقل این محصول جعبه ای چوبی طراحی شده که علاوه بر محافظت از محصول ، می تواند حس طبیعی بودن عسل را به خوبی به خریدار انتقال دهد .

نکته : شاید مصرف کننده نهایی هیچ وقت این جعبه را نبیند اما به یاد داشته باشید هنگامی که یک محصول ادعای را مطرح می کند ( طبیعی بودن ) می بایست رفتاری را از خود نشان دهد که همه افرادی که به نحوی با محصول در ارتباط هستند ، این ادعا را باور کنند .

منبع: وبسایت ایمان آل مظفر

 

 
پنجره ای بسوی
گـزیـده مطـالـب