برای تماشای لوگوهای ارسال شده و اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید
گرافجو آشنايي مـقـالـه چرا شما نباید از هنرهای موجود و آماده استفاده کنید

چرا شما نباید از هنرهای موجود و آماده استفاده کنید

طراحی لوگو: چرا شما نباید در طراحی‌های خود از هنرهای موجود و آماده استفاده کنید.
تألیف: کادنس وو (Cadence Wu)
ترجمه: رعنا رسول زاده


وقتی که من بعضی از کتاب‌های طراحی موجود  در محل کارم را ورق می‌زدم، متوجه شدم که چطور بعضی از لوگوها از ابتدا  با دست طراحی شده‌اند، در حالی که در طراحی برخی از آنها از فونت‌ها و تصاویر آماده استفاده شده و باهم ترکیب شده است. خوب، هردوی آنها قابل قبول هستند و هیچ روند طراحی استانداردی وجود ندارد که بتوان گفت کدام یک از دیگری بهتر است، و من فکر می‌کنم که انتخاب بین آن دو تنها بستگی به این دارد که شما بخواهید که لوگوی نهایی چطور به نظر بیاید و چه حسی را القا کند.
بحث در مورد هنرِ آماده است، من پیش از این مقاله‌ای راجع به تصاویر آماده و جوانب مثبت و منفی استفاده از آنها نوشته‌ام. هنر آماده، اساسا به همان روشی مورد استفاده قرار می‌گیرد که تصاویر آماده – می‌توان از آنها به عنوان چاشنی طراحی استفاده کرد، یا اینکه برای بهبود تجربه‌ی بازخوانی مخاطب آنها را به کار برد. ولی در طراحی یک لوگو، هنر آماده خیلی به ندرت استفاده می‌شود. تنها موردی که من فکر می‌کنم که شما نیاز دارید از هنر آماده استفاده کنید زمانی است برای اجرای یک ایده‌ی هنری (مثل کانسپچوال آرت) نیاز به یک مرجع طراحی دارید. حتی در این موارد شما احتمالا از کل آن در طرح نهاییتان استفاده نمی‌کنید.
اگر شما در اینترنت برای طراح‌ها، قلم‌ها و الگوها گرافیکی آماده جستجو کرده‌ باشید، به احتمال زیاد طرح‌هایی را به صورت تکراری دراین سایت‌ها دیده‌اید - که به همان صورت یا کمی متفاوت به کار رفته‌اند. هنر آماده معمولا در همه جا یافت می‌شود و تکراری است؛ و این چیز خوبی برای طراحی شما نیست.

طراحی لوگوی مقدماتی
اگر این اولین مقاله‌ای است که به طور کلی درباره‌ی طراحی لوگو می‌خوانید، بگذارید که مختصرا راجع به طراحی یک لوگوی خوب، توضیحی بدهم. گفته شده که چهار عنصر برای طراحی لوگو وجود دارد، ولی همه‌ی آنها برای طرح شما الزامی نیست- همانطور که مردم با سلیقه‌های محتلف وجود دارند، روند کار شما ممکن است متفاوت باشد. در اینجا چهار عنصر طراحی یک لوگوی خوب، بدون هیچ دستور خاصی موجود است.

به یاد ماندنی- اگر مردم نتوانند به سادگی لوگوی شما را به خاطر بسپارند و آن را با نام برند ارتباط دهند، شما به دردسر می‌افتید و در چنین شرایطی باید به طرح خود نگاهی دوباره بی‌اندازید.

متمایز- درطراحی یک لوگو همه چیز مهم است- هرگونه تشابهی با طراحی یک برند دیگر به معنی فاجعه است،  یا رقابتی تنگاتنگ (که البته خوب است). فقط به لوگوهای همه‌ی فست فودها نگاه کنید- همه‌ی آنها قرمز و زرد هستند.

مقیاس پذیر- شما به عنوان طراح باید به همه‌ی جنبه‌های طرح بی‌اندیشید. به این فکر کنید که لوگو در کجاها می‌تواند قرار بگیرد، و چگونه می‌تواند آن را طوری تنظیم کرد که با تغییر ابعاد و جزئیات، در همه جا یکسان به نظر بیاید.

مرتبط – طراحی یک لوگو باید با صنعت مشتری شما مرتبط باشد. باید شامل عناصری شود که به سهولت به شرکت و کار مشتری شما وابسته باشد.

با نگاه به عناصر یک طراحی لوگوی خوب، بهتر متوجه می‌شوید که چطور هنر آماده نمی‌تواند در این روند درست کار کند. برای وسعت بخشیدن به این ایده‌، در اینجا به برخی از دلایلی که نباید از هنر آماده در طراحی لوگو استفاده کنید اشاره می‌کنم:

روند خلاقیت شما را کُند می‌کند- استفاده از هنر آماده به عنوان مرجع اصلی شما در خلق یک لوگو ممکن است که روند طراحی شما را به تأخیر اندازد. بیشتر طراحان با این نکته موافقند که سریع‌ترین راه برای انتقال یک ایده از طریق کاغذ و قلم است. اگر من قرار باشد که به طراحان گرافیک نصیحتی بکنم، می‌گویم که به جای اینکه در اینترنت به دنبال الهامات بگردند، روند خلاقیت خود را با طراحی مداد و کاغذ آغاز کنند.

cadence1.jpg

cadence2.jpg

لوگوی شما بیش از حد، عمومی و کلی به نظر می‌آید- همانطور که در بالا اشاره شد، لوگوها باید متمایز باشند و بدرخشند، منحصر به فرد باشند، و تجسمی از شرکت مشتری و وظایف آنها ایجاد کند. یک لوگو که ظاهری عمومی دارد، در بخش‌های ذکر شده کاربرد نخواهد داشت؛ بدترین قسمت، آن است که لوگویی که شما با استفاده از هنر آماده طراحی کرده‌اید، با لوگوی شرکتی دیگر اشتباه گرفته می‌شود. فقط تصور کنید چقدر وحشتناک است اگر روی کارت ویزیت شما یکی از آن لوگوها باشد.

cadence4.jpg

cadence3.jpg

از اعتبار شما و مشتریتان کم می‌کند- پس از پروژه طراحی لوگو- پس از طراحی یک لوگوی عمومی و تکراری برای یک مشتری، شانس شما برای گرفتن پروژه‌ی طراحی لوگوی دیگر کم می‌شود. مشتری‌ها، به دلیل داشتن یک پرونده‌ی غیر جذاب، و روند خلاقیت زیر استاندارد، به کار شما طور دیگری نگاه می‌کنند.
بنابراین اگر شما طراحی لوگو را به عنوان حرفه‌ی خود برگزیدید، به خاطر داشته باشید که باید تصوراتی رام نشدنی و بی حد و حصر داشته باشید. طراحی لوگو امری بیش از زیبایی شناسی است- این کار در واقع نوعی تجسم بخشیدن به اهداف و فلسفه‌ی شرکت سفارش دهنده است - بنابراین شما باید قدمی فراتر گذارید تا بتوانید این ایده‌ها را متصور شوید. همچنین از داشتن روندی مناسب و مؤثر برای طراحی لوگو اطمینان حاصل کنید. جستجوی اینترنتی برای الهام گرفتن، آنقدرها هم بد نیست، ولی وقتی به مرحله‌ی خلق ایده‌ برای یک پروژه می‌رسیم، بهتر است مکانی مناسب‌تر و راحت‌تر برای تفکر و ایده پردازی بیابیم (که معمولا روی صفحه‌ی کامپوتر یا  لپ تاپ نیست) مکانی آرام که به ذهن اجازه‌ی پرسه زدن بدهد.
منبع:انجمن صنفی گرافیک
 
پنجره ای بسوی
گـزیـده مطـالـب