برای تماشای لوگوهای ارسال شده و اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید
گرافجو آشنايي مـقـالـه 9 روش برای خلاقیت بیشتر در کار

9 روش برای خلاقیت بیشتر در کار

شَرون فیشر
ترجمه: رعنا رسول زاده
به این فکر کنید که آخرین باری که یک لحظه‌ی "آها" داشتید چه وقتی بود؟ در چه زمانی یا کجا یک فکرِ بکر ناگهانی به ذهنتان رسید؟ آیا با همکاران مشغول کلنجار رفتن برای پیدا کردن یک ایده بودید؟ یا یک کار دیگری کاملاً متفاوت؟ شاید در حال رانندگی یا بازی فوتبال کامپیوتری بودید!
تولید ایده و ایجاد موقعیت مناسب برای نوع آوری، نیازمند تدابیری است که نیمی از آن را علم و نیم دیگر را هنر تشکیل می دهند. بخش هنری آن به طرز تفکر مربوط می‌شود -اعتقاد به این که شما و همکاران خلاقتان استعداد لازم را برای تولید ایده‌های با ارزش دارید و به ذهنتان زمان لازم را می‌دهید که مکاشفه نماید. بخش علمی آن ابزارها و تکنیک‌هایی را برای شما  فراهم می‌کند که ایده‌های شما را تحریک نماید.
در اینجا ۹ روش برای متحد کردن هنر و علم خلاقیت با محیط پیرامون شما ارائه می‌شود.
۱- ابداع و نوع آوری فقط مختص افراد خلاق نیست. همه را در این امر دخالت دهید – حتی افرادی که از بیرون می‌آیند. ما بارها پیش آمده که از تعمیرکار شرکت خواسته‌ایم که بایستد و درباره‌ی کار نظری بدهد. همچنین از مشتریان هم نظر بخواهید.
۲- جان کلیز (John Cleese)، از نام آوران مونتی پیتون (Monty Python )، یکبار این را توصیه کرد: "هرگاه یکی از همکاران را  دیدید که درگیر فعالیتی نامربوط شده، مثلاً زمانی که متحیر به بیرون می‌نگرد یا متفکرانه به جایی خیره گشته است، با یک وسیله‌ی نوک تیزبه آنها سقلمه بزنید و به اتلاف وقت متهمشان کنید" !
000time.gif
۳- یک تکه کاغذ بزرگ روی در دفتر کارتان نصب کنید؛ در بالای آن سؤال خود و یا موضوعی که در رابطه با آن به کمک نیاز دارید را بنویسید. از هرکسی بخواهید که در اوقات فراقتش بیاید و ایده ها و تفکراتش را به اشتراک بگذارد.
۴- قبل از هر بخش از فعالیت خلاقانه، یک ویدئوی کمدی کوتاه پخش کنید. خندیدن تفکر را به شدت تحریک می‌کند.
۵- مجله‌هایی مختلف و حتی نامرتبط را در دفتر کارتان نگه دارید. تیم خود را تشویق نمایید که تصاویری که به پروژه کارتان مربوط می‌شود را از مجلات ببُرند و کولاژ کنند.
۶- " میزان بهره گیری یک فرد از تخیلاتش نسبت منفی دارد با میزان ترس از تنبیهی که درصورت به نتیجه نرسیدن از آن دریافت کند." این نقل قول بی نام و نشان گویای همه چیز است. به تیم خود اجازه دهید که آزادانه و راحت، خطر کنند و آنها را در این مسیر حمایت نمایید. از چیزهای کوچک گرفته مثل رد و بدل کردن ضرب‌المثل و بر سر گذاشتن کلاه های مسخره، تا چالش‌های فیزیکی مثل سقوط آزاد و راه رفتن بر روی طناب، به فعالیت‌هایی روی بیاورید که انسان را از قلمرو آسایش او فراتر ببرد.
۷- یک تخته با نوشته ی "اگر فقط..." آویزان کنید. اجازه بدهید که افراد ایده‌هایشان را بنویسند، سپس اجازه دهید که این ایده‌ها جرقه‌ای بر تخیلات شما در بخش‌های خلاقه‌ی بعدی باشد.
۸- به طبیعت بروید. برای تولید ایده‌های جدید به مکان دیگری به غیر از دفتر کارتان بروید- به پارک، یک مغازه‌ی اسباب بازی فروشی یا حتی به اتاق کنفرانس شخص دیگری بروید- این کار باعث تحریک و تولید تفکر تازه می‌شود.
۹- افراد را تشویق کنید که در حین فرایند خلاقانه، کاری را با دستانشان انجام دهند. مانند وررفتن با اسباب بازی و خط خطی‌های بی هدف و خیلی ساده، شواهد علمی می‌گوید که 97% اعصاب دست انسان مستقیماً با مغز ما متصل است. دستانِ مشغول، سلول های مغز را تحریک می‌کنند.
هنگامی که منتظر هستید فکر خلاقانه ایجاد کنید.
سم هریسون (Sam Harrison)
ساعت‌هایی که را در انتظار چیزی می‌گذرانیم، در ترافیک، رستوران، فرودگاه، هواپیما یا قطار، انتظار در صفوف طولانی و مخوف، به جای آزرده خاطر شدن از انتظار و لعنت فرستادن، سعی کنید که از این زمان مرده برای جمع کردن ایده و فکر جدید، استفاده کنید .
انتظار در صفوف: چشمتان به سبد خرید مردم باشد. به شخص نگاه کنید و حدس بزنید که چه چیزهایی در سبد خرید خود دارد. به این توجه کنید که چه اقلامی از روی پیشخوان، مردم  را برمی‌انگیزند. هر چه بهتر بتوانید عادت‌های خرید مردم را بفهمید، بهتر می توانید محصولات را طراحی کنید.
در رستوران: هنگامی که منتظر غذای خود هستید، منوی غذا و هر چیز اطرافتان را موشکافانه مورد بررسی قرار دهید. به این بی‌اندیشید که چطور رنگ‌ها، محل نشستن، موسیقی و نورپردازی روی فضا و انرژی رستوران تأثیر گذاشته است.
در ماشین: هنگام رانندگی یا وقتی که در ترافیک گیر افتاده‌اید می‌توانید مشاهدات و بینش‌هایی را کسب نمایید. یک دستگاه ضبط کننده‌ی دیجیتالی می‌تواند حافظه‌ی صوتی ایده‌های شما باشد.
فرودگاه، پارک و سایر اماکن عمومی. ببینید که چگونه مردم لباس می‌پوشند، غذا می‌خورند، می‌نوشند. دریابید که چه چیزی مطالعه می‌کنند. به این توجه کنید که چگونه با علامت‌های نصب شده ، اشیاء و مردم دیگر ارتباط برقرار می‌کنند.
در قطار و هواپیما. بخشی از زمان پرواز را به اندیشیدن اختصاص دهید. یک هِد ِست یا گوشی مناسب در گوشتان قرار دهید. در ذهنتان نقشه ی پنج طرح جدید را بکشید که هنگام بازگشت آنها را عملی کنید.
000aaa.gif
منبع: انجمن گرافیک

 

 
پنجره ای بسوی
گـزیـده مطـالـب